Cele mai solicitante jocuri pentru PC

de: Radu Neagu
03 04. 2014

Jocurile pentru PC au uneori cerințe mult prea ridicate chiar și pentru cele mai performante computere. Este destul de costisitor să construiești un computer care să facă față tuturor jocurilor lansate în 2013 și nu numai. Având în vedere că există o varietate atât de mare de motoare de producție pentru jocuri, fiecare joc atinge limita performanțelor unui PC în mod diferit, iar un top cu cele mai solicitante jocuri poate fi subiectiv, căci depinde de multe aspecte.

Ne-am gândit, așadar, să luăm un PC mainstream, dar dotat cu o placă grafică high-end, pentru a observa cât de repede vom atinge limita acestuia și care din cele 10 jocuri testate poate fi jucat la detalii maxime pe un monitor cu rezoluție Full HD. Astfel, am luat o serie de componente relativ ieftine și le-am instalat pe bancul de probă laolaltă cu una dintre cele mai puternice plăci grafice.

PC-ul de test

PC-ul de test este creat din componente cu un preț mediu și cu o performanță medie. Singurul element pe care am mizat a fost placa grafică, unde am ales un AMD Radeon R9 290, nu 290X din cauza temperaturilor mai ridicate la care ajunge. Prețul sistemului este de aproximativ 1000 de euro, iar componentele pot fi găsite în numeroase magazine din țară, la prețul aproximativ specificat de noi. Monitorul nu este, evident, inclus în totalul din tabel, în special pentru faptul că este destinat editării foto/video și nu gaming-ului.

Fiind vorba de un sistem de gaming, am ales un SSD de 240 GB pentru a avea suficient spațiu la instalarea mai multor titluri – 120 GB se ocupă destul de repede când vorbim de jocuri de 15-20 GB.

[table id=223 /]

Este, așadar, timpul pentru testare. Am rulat fiecare joc timp de aproximativ 20 de minute, cu toate setările la maxim, v-Sync OFF pentru a nu ne lovi de limita de 60 de cadre pe secundă, și am înregistrate frame-rate-ul mediu folosind FRAP, un utilitar binecunoscut.

O mențiune importantă: având în vedere că testarea noastră s-a făcut live, nu cu ajutorul unui benchmark, nici pe un sistem cu o configurație identică nu vom obține aceleași punctaje. Acestea sunt influențate de drivere, dar și de sistemul de operare (în cazul nostru, a fost Microsoft Windows 7 Ultimate). Totuși, imaginea de ansamblu rămâne aceeași, diferențele dintre jocuri fiind aceleași și pe alte sisteme.

10. Call Of Duty Ghosts

În acest joc am rulat prima misiune, ce implică o mică plimbare prin spațiu și ceva activitate în interiorul unor clădiri.

Engine-ul folosit de joc este IW Engine, un motor de creație de acum șase ani, ce permite atingerea unu frame-rate destul de ridicat și pe sisteme mai puțin performante. Astfel Call Of Duty Ghosts atinge un frame-rate mediu de 69.8 FPS în cadrul testului nostru. Drept dovadă, acest joc poate fi rulat și pe sisteme ceva mai slabe decât cel construit de noi, cu o placă grafică probabil la jumătate din prețul unui Radeon R9 290.

Probabil că următoarea versiune va beneficia de un motor de producție mai nou, ridicând astfel ștacheta pentru hardware-ul folosit.

9. Crysis

Crytek a avut un scop atunci când a creat acest joc. A dorit un titlu ”future-proof” care să poată fi jucat la detalii ridicate și peste câțiva ani. Folosind motorul grafic CryEngine 2, au reușit tocmai acest lucru.

Nivelul de detalii este destul de ridicat, iar jocul are cerințe destul de impresionante și de la un sistem construit cu componente destul de noi. Jocul ocupă locul 9 pe lista noastră, fiind rulat în medie cu 59-60 de cadre pe secundă la rezoluția de 1920×1080 pixeli.

De ce consumă atât de multe resurse și acest joc? Ei bine, particulele și efectele speciale ale jocului sunt destul de complexe, la fel și reproducerea realistică a apei, care consumă multe resurse. Întocmai ca titlul anterior, minimul de 30 de cadre pe secundă poate fi atins pe o placă grafică de nivel mediu.

8. GTA IV

Chiar dacă momentan GTA V nu este disponibil pentru PC, GTA IV reușește să intre în topul nostru cu cele mai solicitante jocuri pentru sistemul construit de noi. Jocul folosește motorul grafic RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) și atinge un nivel mediu de 52 de cadre pe secundă în goana nebună prin Liberty City. Jocul are aproximativ cinci ani de când este pe piață și reușește și acum să folosească un mare procent din configurația hardware aleasă de noi.

Optimizarea lui GTA IV pentru PC nu este totuși cea mai bună, iar din acest motiv așteptăm noul titlu pentru a vedea dacă Rockstar Games a avansat și mai mult cu motorul grafic proprietar.

7. Hitman Absolution

Hitman Absolution, următorul joc de pe listă, arată ceva mai bine decât GTA IV, iar diferența de resurse consumate este nesemnificativă.

Hitman Absolution se află pe locul 7 în testele noastre și folosește un motor grafic Glacier 2. Acesta rulează la aproximativ 49 cadre pe secundă în medie, în testul nostru. Desigur, am luat în calcul primul nivel al acestuia, însă este puțin probabil ca nivelul de complexitate al graficii unui joc să crească pe măsură ce avansăm în gameplay. Probabil vor exista momente în care frame-rate-ul va scădea la 30 de cadre pe secundă, însă vorbim doar de câteva secunde în timpul unor explozii, de exemplu.

Hitman Absolution este un joc care cere destul de mult de la procesorul PC-ului, astfel un Intel Core i7 4770 ar fi făcut o diferență majoră în acest caz.

6. Far Cry 3

Da, Far Cry 3 este pe locul 6 în topul nostru și folosește motorul grafic Dunia Engine 2. Gameplay-ul inițial se desfășoară într-o pădure tropicală și include și o serie de insule vecine, unde localnicii opun o rezistență acerbă. Multitudinea de elemente explozive din joc reduce framerate-ul mediu la 45 de cadre pe secundă, suficient însă pentru a experimenta plăcerea de a juca acest titlu. Un alt element ce atacă în mod agresiv capabilitățile hardware-ului este vegetația foarte complexă și omniprezentă din joc. La fel și randarea apei, care este destul de costisitoare pentru resursele de sistem.

5. The Witcher 2: Assasins Of Kings

Jocul beneficiază de pe urma motorului grafic REDengine cu Havok Physics care deține o serie de elemente ce pot face jocul să ruleze destul de greu, și pe o configurație puternică. Ubersampling este numele unei opțiuni, care activate, forțează randarea elementelor în rezoluție 4K și apoi le scalează la rezoluția monitorului de 1920×1080 pixeli. Odată oprită această opțiune, jocul rulează la peste 60 de cadre pe secundă.

De ce se află, totuși, pe locul 5? Pentru că acel Ubersampling, sau Super Sampling Anti Aliasing, face o diferență destul de mare în calitatea graficii jocului. Astfel obținem în medie 34 de cadre pe secundă în gameplay, un nivel acceptabil.

4. Crysis 3

Bazat pe motorul CryEngine 3, Crysis 3 se dovedește a fi încă unul dintre jocurile cu cerințe mari de sistem. Nivelul de detaliu este semnificativ mai mare decât la versiunea anterioară, din acest motiv și framerate-ul se află la o medie de 30 de cadre pe secundă pentru sistemul nostru. Primul nivel al jocului implică o tactică mai defensivă, folosind arme ceva mai silențioase, tactică care nu ne-a fost pe plac în cele 200 de minute de joc, scuzați 20 de minute, am fost destul de captivat. Butoaiele ce explodează reduc, de asemenea, din viteza cu care rulează jocul. Crysis 3 ocupă, așadar, un binemeritat loc 4.

3. Tomb Raider 2013

Tomb Raider este un joc pe care nu l-am mai jucat de mulți ani. Este de altfel și prima dată când am instalat versiunea 2013, fără să mă gândesc că voi avea nevoie de un PC mai puternic pentru a îl putea juca fără nici un fel de probleme.

Jocul folosește motorul grafic Modified Crystal Engine și chinuie placa video și procesorul instalat până la un framerate mediu de doar 26 de cadre pe secundă.  La fel ca The Witcher 2, jocul folosește opțiunea de Super Sampling pentru a aduce o grafică foarte bună, foarte costisitoare pentru performanța PC-ului. Pe setarea 2xSSA, obținem un framerate de aproap 45 de gcadre pe secundă, însă renunțăm la grafica foarte bună pe care o poate oferi jocul.

2. Metro Last Night

Metro Last Night urmează același stil ca prima versiune. Este un joc foarte solicitant pentru o configurație medie, fiind astfel situat pe locul 2 în topul nostru. La 25 de cadre pe secundă, nu se poate numi chiar jucabil, poate doar dacă aveți o răbdare ieșită din comun. Cele 20 de minute de testare au trecut destul de greu, chiar dacă jocul este foarte bine construit. Motorul grafic folosit este 4A Engine,  care se dovedește a fi destul de complex pentru platforma noastră de testare. Desigur, odată ce scădem nivelul de Anti-Aliasing și reducem numărul de particule generate, jocul începe să prindă, cu peste 35 de cadre pe secundă.

1. Battlefield 4

Folosind motorul grafic Frostbite 3, Battlefield 4 oferă și el o serie de opțiuni interesante de configurare. Resolution Scale este o opțiune asemănătoare cu Super Sampling, și care setată la 200%, valoarea maximă, aduce jocul la un gameplay de doar 18-19 cadre pe secundă în medie. Destul de puțin, dovadă că mi s-au părut cele mai enervante 20 de minute din viața mea. Pe setarea 100%, jocul e propulsat aproape pe ultimul loc, cu o medie de 50 de cadre pe secundă, însă cu o grafică ceva mai slabă.

Concluzii

Am observat o serie de rezultate interesante în cadrul acestui test cu cele mai solicitante jocuri pe PC și am rămas de altfel impresionați de ce cerințe au unele jocuri create acum câțiva ani. Crysis și Tomb Raider se află pe lista celor mai interesante jocuri din acest punct de vedere.

Este, de altfel, important de știut că gaming-ul pe PC va beneficia în curând de noi implementări ale API-ului Mantle și DirectX 12, precum și de noi motoare grafice, îmbunătățite pentru a fi cât mai eficiente.